Ďalšia kapitola za nami

DODO ORAVSKÝ:
„Do minulej sezóny sme vstupovali so zámerom čo najlepšie si zajazdiť v jednotlivých pretekoch a zdokonaliť seba aj techniku. Každý pretek som si až na posledný Hungaroring užil. Tu nás zradila technika. V každom preteku som zviedol priamy súboj s mojimi súpermi. Za najúspešnejšie považujem druhé preteky v Brne, kde som skončil celkovo na 14. mieste, v rámci M SR na treťom, po tvrdom súboji, ktorý som celé preteky zvádzal s Petrom Rauchom a Paľom Skovajsom. Nepochybne som sa v tejto sezóne posunul o úroveň vyššie a dúfam, že môj progres bude mať aj naďalej stúpajúcu tendenciu.
Ďakujem Motovia moto – clubu a môjmu sponzorovi – otcovi.„

. .

  Continue reading

Feri – Ako som zmokol

Ako som zmokol

Posledný októbrový deň, voľno, a aj tak vstávam o čosi skôr ako v bežné dni, keď treba isť do školy, pretože som bol rozhodnutý ísť sa povoziť. Letmý pohľad von pomedzi žalúzie, všetko vyzerá v pohode, tak poď ho do garáže. Keď som však vyšiel von z bytovky, ostal som zarazený – cesta bola mokrá a obloha akási viac černejšia. Continue reading

Test jazdenky: Aprilia Tuareg 125 Wind po 4 000km

Test: Aprilia Tuareg 125 Wind po 4 000km

„To je 600vka alebo 750tka ??“ sklopím uši a odpovedám „Hmm- 125ka“ ďalej je už scenár rôzny.

„Neverím!!!“ „Toto je 125ka??“ „tak to potom ide maximálne 20“. A ako to v skutočnosti ide? To sa pokúsim opísať v nasledujúcich riadkoch Predchádzajúci majiteľ/kúpa Ročník údajne 1991 na tachometri málinko cez 13 000 na prvý pohľad vyzerá byť v perfektnom stave. Skúšobný štart a stále všetko v poriadku. Štartér nebolo nutne ani dlho držať. Pružiny pruží, světla svítí, brzdy brzdej, sterače stírej. Budem jej tretí majiteľ ten prvý bol zo Švajčiarska a druhý na nej údajne najazdil ročne 300km. Ale ona aj tak vyzerá guma zjazdená iba v strede a ma iba jeden ale zato veľký škrabanec na ľavej strane. A cena ? V inzeráte 55 nakoniec ma(rodičov) vyšla na 50 000 .

Zoznámenie

Stačí si nahlas povedať to meno TUAREG a predstava je jasná Afrika, púšť, ťavy a piesok. Pohľadom na ňu tieto predstavy nemiznú ba pridáva sa k nim ďalšia a to rally Paríž-Dakar. Do oči hneď udrú práve tie jej očiska dva veľké svetlomety potom sa zrak upriami na veľkú nádrž. Jeeha to ma dokonca dve nádrže lenže tie dva veka sú tam len pre Dakarsky image. Samozrejme nechýbajú kryty rúk a aj predná brzda je schovaná pod plastom. Cela proste pôsobí mohutne uložená na veľkých kolesách avšak nie ťažkopádne taká teréňkoza. Vadia iba smerovky predne dosť vytŕčajú takže je zrejme čím sa treba zásobiť. Táto kamzica nie je pre najmenších. Kolesá v rozmeroch predné 21 zadne 17 palcov spolu so zdvihmi tlmičov predne upside-down 210mm zadný 190mm a celkovou stavbou motorky nechali sedadlo vo výške 870mm. Po nasadnutí však klesne ale nie v mojom prípade cca 64kg no pri mojej výške 182cm s tým nemám žiaden problém. Manévrovanie na mieste je vcelku v pohode ale treba si dávať pozor na nakláňanie motorky. Ľahko sa stane že motorka spadne na bok predsa len ma 130kg sucha a je dosť vysoká. Otočím kľúčikom a na prehľadnej prístrojovke ktorej dominuje veľký otáčkomer s tachometrom (ne)vystúpa kontrolka benzínu v nádrži, rozsvieti kontrolka neutrálu, zapnutých tlmených svetiel a väčšinou aj kontrolka oleja Ten sa leje do zadnej nádržky a zmieša sa z benzínom automaticky. Nádržka ma objem necelých 2l. Kontrolka nedostatku oleja začína svietiť približne pri 7 deci čo si myslím je dosť skoro. Samozrejme nechýba teplomer, denne pocitadlo, kontrolka slabej batérie a zapnutých smeroviek.. Nepáči sa mi že pri zapnutých diaľkových svetlách svieti naraz aj kontrolka zapnutých tlmených svetiel.

Jazda

Motor bez problémov naskočí na krátke ťuknutie do štartéra a ozve sa klasicky 2t zvuk. Trochu si po dymí kým sa zahreje potom už len spojka a zaradiť kvalt. Jednotka a dvojka si buchnú zvyšné 4 rýchlosti tam padnú bez zvukového doprovodu. Rôzne zdroje udávajú rôzny výkon v rozmedzí od 19.5 kW až po 23 kW. Motor ma ako keby dva úrovne od 5 500 do 6 500 ot. potom je akási medzera a od 7 000 do 9 500. Na prvej „úrovni“ je to taká pohodová jazda do 110 km/h bez nejakého extra zrýchlenia a spotreba sa dá držať okolo 5.5-6 litrov na 100km. Druha „úroveň“ nastupuje od 7 000 ot. a konči až niekde v červenom pásme v okolí 10 000 ot. Vtedy si jazdec užije solídne zrýchlenie a jazdu do 145km/h ale všetko niečo stoji jednak sa motor dosť rýchlo opotrebúva a výrazne stupne spotreba benzínu(dá sa jazdiť aj za 10 na 100) a oleja.

Mesto

Pri jej rozmeroch je jasne že to mestské vozítko asi nebude. Plne natankovaná sa už dosť ťažko ovláda no oproti skútrom ma dve výhody a to posed ktorý je vzpriamený a teda nie je žiaden problém sledovať situáciu okolo seba aj ponad strechy plechoviek a tou druhou sú tlmiče ktorým nevadia diery takmer žiadnej veľkosti raz sa mi dokonca podarilo trafiť otvorený kanál našťastie v malej rýchlosti no mat tak skútra ostanem tam zaseknutý.

Cestovanie

Veľkou nevýhodou je motor, proste malý objem no na 125ku je dosť výkonný . Pohodlne si jazdi v rýchlosti 110(poloprázdna nádrž plný zadný kufor iba jazdec) a 90(plna nádrž plný kufor a naložená ľadvinka, to však už treba aj častejšie radiť) samozrejme cestujeme v prvej „úrovni“ v tej druhej by trebalo až príliš často tankovať. S kopcami tak isto nie je problém len treba dostatočne skoro podradiť aby otáčky neklesli pod 5 000. Keď je motorka osadená iba jazdcom nemá problém ísť v obci 60 so zaradenou 6tkou a potom plynulo pridať nesmie sa však trhať plynom potom je nutne podradiť s plynom treba pracovať veľmi jemne. Výhodou je automatické miešanie oleja s benzínom. Nádrž však nie je možné natankovať doplna pretože motorka nemá hlavný stojan a bočáku stoji v dosť veľkom náklone a benzín preteká cez viečka nádrží. Stále sa tam však dá narvať cez 15 litrov benzínu čo sa na palivometry ukáže ako ? nádrže . Posed je pohodlný no niekoho asi nepoteší že bude dosť vystavený náporu vetra. Mne osobne to nevadí a to mám len cross prilbu. Čo mi však vadí po prejdení nejakých 180-200km je bolesť v kolenách. Mám ich totiž dosť pokrčené stačí však kratšia pauza na natiahnutie a všetko je zase oo kaa. Pri čisto asfaltovom jazdení odporúčam nechať namontovanŕ gumy na stúpačkách pretože cez „zubaté“ sa do nôh dostavajú síce malé ale dosť nepríjemné vibrácie. Vibrácie tiež spôsobujú že v speťákoch vidno iba šmuhy ale to len v okolí 6 500 ot. čo sú práve otáčky v ktorých najčastejšie jazdím. Cesty jej vyhovujú všetky s výnimkou diaľnice, hnať ju konštatne 130 to je vražda pre motor. Nepotrebuje dobrý asfalt v pohode si poradí aj s úplné rozbitými cestami. V zákrutách však netreba byť príliš rýchli celá motorka sa vlní a zadok dosť odskakuje. Brzdy sú na asfalte nedostačujúce, a keď sa k tomu ešte pridruží to že najprv celá motorka potrebuje klesnúť a až potom začne brzdiť, dokážu pekne zavariť pod zadkom. Priestor za sedadlom je dosť veľký. Zmesti sa tam toho dosť je chránený proti od špliechajúcej vode môže doň napršať iba zvrchu. No aj tak odporúčam osadiť motorku zadným kufrom. Spolujazdec sa oň môže oprieť no a samozrejme plavky, deka, osuška, pitie a nejaké to jedlo je príjemnejšie niesť v ňom než v ruksaku na chrbte.

Off road

Šotolina, poľné cesty pieskové alebo štrkové, tráva …. hoc aký povrch je pre ňu maličkosť až kým nezačne pršať ale to by vyriešili drapáky tie však nemám. Mäkký podvozok poberá diery perfektne a pokiaľ nie je cesta výrazné hrboľatá ide sa pohodlne aj po sediačky. No v stúpačkách je to to pravé motorka aj napriek rozmerom nejako extra medzi nohami nezavadzia. Technické pasáže sú samozrejme problém (rozloženie váhy a rozmery) vtedy sa trochu treba zapotiť. Motocrossova trať tam určíte napasuje ale veď prečo ju tam nevyskúšať ? Strmé výjazdy ? V pohode na dvojke. Takmer kolmé zjazdy ? Žiaden problém, len sa netreba báť. Určíte s ňou neponaháňate miestnych borcov na crosskách ale na vybláznenie úplné stačí a vie aj skákať. Pády znáša celkom dobre až na vyššie spomínané smerovky. Na zemi ostáva stáť na koncoch riaditok, stúpačkách spolujazdca a kryte motora takže k výraznému poškodeniu dochádza až pri silných pádoch. Vtedy si to odnesie aj predná kapotáž avšak nádrž ostáva stále nedotknutá. Kryt motora je síce plastový ale nie je to len imageovy doplnok no po jazde po kamenistom povrchu si nie som stále istý či to prežil vcelku, zatiaľ áno. Kryty rukoväti sa mi takisto ešte nepodarilo odlomiť pri páde sa totiž ohnú. Chýba jej ale nakopovačka čo môže byť pekne veľký problém keď sa baterka vyšťaví niekde v lese.

Poruchy

Najazdil som s ňou už vyše 4 000km z toho pomer asfalt off road 50/50 a nevyskytol za žiaden problém ktorý by znemožnil jazdu. Kameňom úrazu sú predne smerovky a neviem si vysvetliť prečo mi stále vypaduje ľavá srúbka držiaca zadné svetlo. Za tu dobu som menil akurát vypálenú zadnú žiarovku a odišlo mi aj tlmene svetlo v jednom z predných svetlometov. Vyskytol sa aj problém so zadnou brzdou, stačilo vymeniť tesnenia na hlavnom valčeku. No kilometre sa ukazujú už aj na pieste výmena bude čoskoro nutná. Dostupnosť náhradných dielov som zatial nemusel odskúšať.

Záver

Tato motorka je určená mladým ktorý sa nepotrebujú predvádzať niekde pred barmi a na kúpaliskách na cesťákoch. Využije ju niekto kto ma rad všetky druhy ciest no nemôže si dovoliť niekoľko motoriek súčasne. Problémom je však to že na ňu nestačí vodičák A1 tým pádom sa dostane do rúk až 18ročným ale tí už si môžu dovoliť stroje úplné inej kategórie avšak nato treba mat dosť bohatých rodičov J . Tak pokiaľ neradi zosadáte z motorky keď asfalt končí a ste ešte aj fanúšikom dlhých rally ala Paríž-Dakar, Aprilia Tuareg 125 Wind bude určíte ta pravá no treba brat ohľad nato že to je 125ka.

Plusy

vzhľad, automatické miešanie oleja, posed

Mínusy

brzdy, absencia nakopávačky, nemá hlavný stojan

Feri – Zopár kilometrov po Slovensku

Blíži sa škola, hlavnou činnosťou v škole je sedenie. Tak treba nejako zoceliť riť sedením, najlepšie sedím na motorke. Konečne mám vodičák v rukách. Hmm, tak to bude treba osláviť pekne dlhou cestou.

Chorvátsko ma neláka, Alpy sú drahé, sám na Ukrajinu, až natoľko si neverím… Tak to vyzerá, že ostanem len na rodnej hrude. Keďže som Dodovi zbežne ukázal, kadiaľ chcem ísť, a nakoľko ma on pozná, že blúdenie to ja mám veľmi rád, večer pred odjazdom na jeho podnet zhotovujem vlastne „GPS“. Cieľom pre mňa nie sú žiadne pamätihodnosti, ani aquparky, ani nič podobné. Môj cieľ je len cesta. Cesta s minimálnou premávkou a maximom zákrut. Continue reading

Zima?!!

16.2.2009 Zima?!!

z z

 

Kdeže sú tie letné časy
Keď vedľa mňa skákali Afričania bosí
Teraz však cez krutú svinskú zimu
Nemôžem na motorke dosiahnuť orgazmu
Ale ba mor ho zimu jednu hlúpu
Vytiahnem von svoju žienku
Naštartujem, zahrejem
Nech rezne nežerem
A keď sa moja zlatá, krásna prebudí
Otočím plynom nech od rozkoše kričí
Kopnem tam za jedna a už letím
Papuľu do zeme hneď borím
DO RITI kto to mal vedieť
Že na snehu sa bude tak svinsky šmýkať
Nevzdávam to som totiž chlap
A na zadku ma už hneval svrab
Tak sa vozím po snehu
A pysky trepem každú chvíľu
FERI

Zima

15.2.2009 Zima

aprilia ducati

 

-5°C, sneh, vietor, štrk na cestách… Priam ideálne podmienky na “jazdenie”! Jasné! MotoGP 2008 na mojom notebooku… Asi všetci už túžime po vôni spálenej pneumatiky a po zákrutách. Motovia motoclub v zime určite nespí! Práve naopak. Jazdci a ich stroje sa smelo pripravujú na nadchádzajúcu sezónu. Tento rok uvidíme na trati opäť Petra Raucha a Doda Oravského (125SP), Jozefa Raucha a Paľa Miku (Vintage), Petra a Paľka Bellása ( Minibike), Feriho, Gejzu, Oravských, Rauchovcov ( Mototuristika). V sezóne sa budeme snažiť čo najlepšie si zajazdiť a dosiahnuť čo najlepšie výsledky. Ako píšem, všetci už túžime po lete a jazdení tak pripájam dôkaz toho, že sa naozaj pripravujeme a že nám už sčasti začali “predsezónne testy”. DODO

Autosalón Michalovce 2008

bike primator

Aktivity nášho motoclubu neutíchajú ani mimo aktívnej sezóny. 6.- 8. novembra sme sa zúčastnili Autosalónu v novej športovej hale v Michalovciach, kde sme mali možnosť prezentovať Motovia- motoclub pred širokou verejnosťou, ktorá nemá možnosť zahliadnúť nás zas tak často. Vystavené boli 4 pretekárske motocykle z triedy 125SP, Vintage a Minibike racing. Akciu hodnotíme pozitívne, pretože sa nám podarilo osloviť mnoho rozličných ľudí počnúc pánom primátorom až po médiá. Continue reading